OPEN DISCUSSIE FORUM-,JOHNNY

OPEN DISCUSSIE FORUM !

Datum: 28-05-2014

Door: Cherry

Onderwerp: De ZevendedagAdventisten kunnen niets verdragen

De JG, daar was niet een fatsoenlijk gesprek mee mogelijk,
maar de Zevendag Adventisten, die zijn zeker net zo erg onverdraaglijk, ik denk nog wel een graadje erger dan de JG.
Ik ben iedere dag nog blij dat ik niet met Marten aangepapt heb, hij is ook onverdraagzaam en hij alleen heeft altijd en overal gelijk. En Chas is nog een stukje erger.
Verbeter je wat, nu het nog kan!

Datum: 27-05-2014

Door: Cherry

Onderwerp: Jij bent een hakker

Beste vriend Marten,

Ik waardeer jouw inzet, maar je zegt te veel dingen die niet zijn zoals jij telkens denkt te moeten verkondigen.

En stel ik een vraag, dan bestaat er bij jullie geen vrijheid van meningsuiting, en dat is heel naar. Mensen die geen vrijheid van mening kennen, worden gestuurd door andere machten, ik noem dat duivelse machten. Want de duivel begon al in Eden de woorden van God te verdraaien, een klein beetje maar, maar wel genoeg en daarom ben ik altijd scherp op mensen die woorden maar een klein beetje verdraaien. Kun jij dat begrijpen?

Marten noemt: Zeven heuvels. Wetten en tijden veranderen. Ten dode toe gewond. Heel de wereld loopt er achterheen, was ik nog even vergeten er bij te melden. Maria als hoofdpersoon waar je via bidden aan haar voorspraak kunt bekomen bij God. Aflaten waar doden nog gered kunnen worden enz. En BABEL???? Babel is niet alleen de plaats van de Bijbelse Babel maar van de geestelijke babel in het vaticaan....

Zegt Cherry: Jij hebt het over zeven heuvels. Babel heeft zeven heuvels. Nijmegen heeft trouwens de zevenheuvelenweg. Je hebt het over wetten en tijden. Dus niet alleen de wet van Mozes, maar ook meerdere wetten en meerdere tijden.

Wat bedoel je daarmee te zeggen. Over welke wetten en welke tijden gaat het dan??? Maria als hoofdpersoon? Waar staat dat? Nooit van gehoord! En nu ik jou erop gewezen heb, heb je ook Rome laten vallen voor het Vaticaan. Maar het Vaticaan ligt niet op zeven heuvels.

Je verhaal rammelt overal.

Marten, jouw hele verhaal rammelt zo erg als een auto waar alle schroeven van losgeraakt zijn. Dat zijn geen profetieën, dat is de boel aan elkaar proberen te sleutelen. De uitkomst te hebben en daar de achtergrond van bijeen te zoeken om toch proberen uit te komen terwijl je heel elders uit blijkt te komen. Dat is ook een soort van liegen!

God vraagt van christen mensen: dat ze een lichtje moeten zijn in deze wereld. Niets meer.

Maar wat doe jij: jij bent geen licht, jij bent een hakker, jij hakt op anderen in voor jouw gelijkhebberigheid. En jij wilt alleen maar gelijk krijgen en hakt maar door, dag in dag uit en Chas wil alleen maar iets plaatsen als ik hem met een flinke pot stroop om de mond smeer en jij halkt maar door en dat plaatst ie wel. Chas is duidelijk geïndoctrineerd en jij evenzo! Probeer de slavernij van je af te schudden!

Sterkte ermee.

Datum: 27-05-2014

Door: Cherry

Onderwerp: Zeven heuvelen!!!

Zei Marten: Vrijwillige Sabbatsvierder op 27-05-2014 19:48

Vele tekenen staan in Gods Woord die alleen op de paus slaan.

Ik zal er een paar noemen die Chas ook al vele malen genoemd heeft.

Op zeven heuvelen gebouwd. Het vaticaan is op zeven heuvelen gebouwd!!!!

Cherry geeft Marten antwoord: Marten: Babylon is gebouwd op zeven heuvelen. Het Vaticaan is niet op zeven heuvelen gebouwd. Waarom verzin jij dit? Om gelijk te krijgen?

En van Rome kan ik het ook niet beamen. Toen ik op de muur van Aurelia stond en over de stad uitkeek, heb ik niet één heuvel kunnen ontdekken.
De stad Rome is vrij vlak en Rome is niet het Vaticaan. Jij husselt de boel weer door elkaar. Rome is een wereldlijke macht, het oude Romeinse Rijk.

Datum: 27-05-2014

Door: Cherry

Onderwerp: Dit is het Evangelie

Zo schreef de apostel Paulus, wiens getuignis het oudst is en dus het nauwst bij de kruisiging en de tijd van het gebeuren aansluit, aan de christenen in Korinte:

'In de eerste plaats heb ik u doorgegeven wat ik zelf als overlevering heb ontvangen, namelijk dat Christus gestorven is voor onze zonden, volgens de Schriften, en dat Hij begraven is, en opgestaan op de derde dag, volgens de Schriften; en dat hij is verschenen aan Kefas en daarna aan de twaalf. Vervolgens is Hij verschenen aan meer dan vijfhonderd broeders ...' 1 Korinthiërs 15:2.

Dit is het enige echte Evangelie en de rest is totaal onbelangrijk!

Datum: 25-05-2014

Door: Cherry

Onderwerp: sabbath

Marten, ik leg het jou nog een keertje uit van de sabbath!

Viering van de sabbat
Exodus 31:[12] De HEER sprak tot Mozes: [13] ‘Zeg tegen de Israëlieten: Onderhoud mijn sabbat, want die is, alle generaties door, voor u en voor Mij het teken dat Ik de HEER ben die u heiligt. [14] Onderhoud dus de sabbat, die moet heilig zijn voor u. Wie hem schendt, moet onverbiddelijk ter dood gebracht worden. Wie op die dag arbeid verricht, zal uit zijn volk worden verwijderd. [15] Zes dagen mag men werken, maar de zevende dag is een volstrekte rustdag, gewijd aan de HEER. Iedereen die op de sabbat arbeid verricht, moet onverbiddelijk ter dood gebracht worden. [16] De Israëlieten moeten door alle generaties heen de sabbat onderhouden als een eeuwig verbond. [17] Het is voor altijd een teken tussen Mij en hen; want in zes dagen maakte de HEER de hemel en de aarde, maar op de zevende dag rustte Hij om op adem te komen.’

Marten, toch staat er duidelijk in de bijbel: Mozes moest zeggen tegen de Israëlieten...

en... dat de sabbath een teken is tussen God en de Israëlieten. Het is een Verbond tussen God en hen (hen zijn de Israëlieten). God sloot dat Verbond in de Sinaï niet met de andere volkeren. Dat staat er werkelijk. En voor iedereen te lezen.

1Petrus 3:15 leert:
Heiligt in uw hart Christus als de Heer. Weest altijd bereid tot verantwoording aan al wie u rekenschap vraagt van de hoop die in u leeft

Datum: 25-05-2014

Door: Vrijwillige Sabbatsvierder

Onderwerp: Re:sabbath

Nee Cherry, ik ga het je niet nog een keer uitleggen, je bent blond dat is duidelijk. Als ik wat jonger was zou ik je een flinke beurt geven op zo een manier dat je de eerste week niet meer zou kunnen zitten. Maar ik ben bekeerd dus dat mag ik niet meer.
Met vriendelijke groet,

Marten Dek

Datum: 25-05-2014

Door: JOHNNY

Onderwerp: Re:Re:sabbath

W i l l e m J. O u w e n e e lHet vierde gebod zegt: 'Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt' (Ex20:8-11; Dt5:12-15; vgl. Ex31:13-16; 35:2v.; Lv19:3,30; 23:3; 26:2; Nm15:32-36; 28:9-10). Wat moet de schriftgelovige houding tegenover dit gebod zijn?

Principieel zijn er ten minste vier standpunten denkbaar.Vier standpunten1. Adventistische, Messiaanse of andere theologen die zich aan de zaterdag houden: Deze opvatting houdt in dat de nieuwtestamentische Kerk nog steeds formeel onder de Wet van Mozes staat, al of niet inclusief de ceremoniële en civiele gedeelten ervan. D.w.z.: christenen staan formeel onder de Tien Geboden, inclusief het vierde. Dit moet letterlijk genomen worden; daarom is de zaterdag de heilige dag van de week, zowel voor joodse als voor niet-joodse christenen.

Dit is bijvoorbeeld de opvatting van de zevendedagadventisten, maar ook van Messiasbelijdende Joden, die, omdat zij niet opgehouden zijn Joden te zijn, geloven dat zij nog steeds onder het letterlijke vierde gebod staan

.2. Rooms-katholieke of reformatorische theologen die zich aan de zondag houden: Deze opvatting houdt ook in dat de nieuwtestamentische Kerk nog steeds formeel onder het vierde gebod staat. Zij gelooft echter dat in het nieuwtestamentische tijdperk de zaterdag formeel vervangen is door de eerste dag van de week. Daarom is de zondag de heilige dag van de week voor zowel joodse als niet-joodse christenen. Dit is de algemene opvatting van de grote meerderheid van de theologen in de gevestigde kerken. Sommigen van hen echter accepteren niet de idee van 'vervanging'; zij geloven in een onafhankelijke kerkelijke oorsprong van de zondag als heilige dag.

3. Bedelingstheologen die zich aan de zondag houden: Deze theologen geloven dat de nieuwtestamentische Kerk niet onder de Wet van Mozes, en dus niet onder het vierde gebod staat. Toch geloven zij, net als de onder [2] laatstgenoemde groep, dat God formeel de zondag heeft gegeven als de heilige dag van de week voor zowel joodse als niet-joodse christenen.

4. Bedelingstheologen die geen enkele heilige dag erkennen: Ook deze theologen geloven dat de nieuwtestamentische Kerk niet onder de Wet van Mozes, en dus niet onder het vierde gebod staat. Bovendien geloven zij dat God in het nieuwtestamentische tijdperk helemaal niet een bepaalde heilige dag van de week heeft apartgezet. Deze opvatting heeft er niet noodzakelijk bezwaar tegen als gelovigen geregeld op zondag samenkomen, zolang men de zondag niet als 'heiliger' beschouwt dan andere dagen.Magere aanwijzingen Sommige zaken worden in dit artikel als vanzelfsprekend aangenomen (zie daarover uitvoeriger mijn boek over de Torah, Hoe lief heb ik uw Wet, dat binnenkort verschijnt). Ten eerste hebben Messiasbelijdende Joden het recht, zo niet de plicht, de sabbat te onderhouden.

Ten tweede: de Wet van Mozes is niet identiek met de Wet van Christus (1Ko9:21; Gl6:2). Daarom staat de (niet-joodse) christen formeel niet onder het vierde gebod, dat tot de Wet van Mozes behoort. Dit laat voor ons drie mogelijkheden open.

Ten eerste: de Wet van Christus kent ook een sabbatsgebod. Ten tweede: de Wet van Christus heeft haar eigen heilige dag van de week, en wel de zondag. Ten derde: de Wet van Christus kent helemaal geen heilige dag. Om tot een keuze tussen deze drie opties te komen moeten we onszelf twee vragen stellen, een uitlegkundige en een historische vraag: 1. Is er in het Nieuwe Testament formeel een heilige dag ingesteld voor de niet-joodse christenen, en zo ja, is dit de zevende of de eerste dag van de week? 2. Welke dag van de week is apartgezet door de vroege christenen (d.w.z. historisch gezien, los van veronderstelde nieuwtestamentische voorschriften), en hoe houdt de hedendaagse viering van de eerste dag van de week daarmee verband?

Wat vraag [1] betreft: het is onmiskenbaar dat het Nieuwe Testament ons geen enkel bewijs geeft dat de zondag de plaats van de zaterdag heeft ingenomen als de heilige dag van de week. Nergens in het Nieuwe Testament wordt de zaterdag formeel, of zelfs maar indirect, 'vervangen' door de zondag.

Dus waar hebben theologen uit de gevestigde kerken deze idee vandaan?

De voornaamste reden om zo'n 'vervanging' te poneren zijn de volgende twee vooronderstellingen: (1) christenen staan onder het vierde gebod, en (2) het Nieuwe Testament lijkt de zondag aan te wijzen als de nieuwe dag van eredienst. Conclusie: de zondag moet de nieuwe 'sabbat' zijn die onderhouden moet worden.

Mijn antwoord hierop is: (1) Niet-joodse christenen staan formeel niet onder de Wet van Mozes, en dus ook niet onder het sabbatsgebod. (2) Een speciale dag van eredienst is niet hetzelfde als een speciale dag van rust, zoals de sabbat dat is. De sabbat is een verplichte feestdag en zelfs nog meer een verplichte rustdag ('sabbat' komt van het Hebr. werkwoord sjabat, dat 'ophouden (met werken)' betekent, en vandaar: 'rusten'). De zondag is op z'n hoogst een voor de hand liggende feestdag, of dag van eredienst. Er is geen nieuwtestamentisch bewijs dat niet-joodse christenen de 'sabbat' moeten vieren op zondag als een verplichte feestdag, laat staan als een verplichte rustdag.

Natuurlijk, niemand ontkent dat het Nieuwe Testament de eerste dag van de week op speciale wijze naar voren haalt. Het was op deze dag dat Jezus opstond uit de doden, dat Hij samenkwam met zijn discipelen en dit precies een week later herhaalde, d.w.z. de volgende zondag (Mk16:2,6; Lk24:36-49; Jh20:19-29). Het was zeven weken later op de Pinksterdag, d.w.z. opnieuw op de eerste dag van de week, dat Hij de Heilige Geest uitstortte (Hd2). Het was op de eerste dag van de week dat de gelovigen van Troas bijeenkwamen, zoals vermoedelijk hun gewoonte was. Het lijkt erop dat Paulus, die blijkbaar op een maandag was aangekomen, in Troas 'zeven dagen' wachtte (Hd20:6v.) tot de eerste dag van de week, omdat hij wist dat de gelovigen in Troas op zondagen samenkwamen (vgl. ook Hd21:4;

28:14). Het was op de eerste dag van de week dat de Korinthiërs volgens opdracht geld apart moesten leggen voor Paulus' collecte (1Ko16:2), wat volgens sommigen erop wijst dat zij de gewoonte hadden op die dag samen te komen. Dat is allemaal goed en wel. Maar het bewijst niet dat de eerste dag van de week apartgezet is als de nieuwe heilige dag van de tegenwoordige bedeling, laat staan als een nieuwe verplichte rustdag

.Conclusies Enerzijds hebben de apostelen het sabbatsgebod dus nooit uitdrukkelijk op de niet-joodse christenen toegepast. Anderzijds hebben zij nooit uitdrukkelijk de zondag ingesteld als een verplichte feestdag, laat staan als een verplichte rustdag.

Welke conclusie moeten we dus trekken? Op z'n minst kunnen we de volgende twee opmerkingen maken. Aan de ene kant: zelfs als niet-joodse christenen niet onder de Wet van Mozes staan, is het uit vele nieuwtestamentische plaatsen duidelijk dat negen van de Tien Geboden ook deel uitmaken van de Wet van Christus; dus waarom niet het enig overblijvende, het sabbatsgebod? Bovendien is dit gebod niet alleen een deel van de Tien Geboden, maar heeft het een veel bredere betekenis door terug te gaan op de scheppingsweek (Gn2:2v.). 'God zegende de zevende dag en heiligde die' - de Israëlitische lezers van Gn konden daaruit niet anders concluderen dan dat deze dag bedoeld was als een dag van zegen en heiliging voor de mens. Het is waar dat we nooit lezen dat de aartsvaders de sabbat hielden.

Maar de sabbat was ook niet totaal onbekend, want in Ex16:23-29, dus vóór de wetgeving op de Sinaï, lezen we vier keer over de sabbat: '... een rustdag, een heilige sabbat voor de HERE (...) op de zevende dag is het sabbat (...) Bedenkt, dat de HERE u de sabbat gegeven heeft.' Dit geeft duidelijk aan dat de sabbat een wijdere betekenis heeft dan 'slechts' binnen het kader van de Wet van Mozes. De sabbat was niet alleen voor de Joden gemaakt, maar 'voor de mens' (Mk2:27), d.w.z. voor het fysieke en geestelijke welzijn van de hele mensheid.

Aan de andere kant ken ik niet de geringste aanwijzing in het Nieuwe Testament dat niet-joodse christenen ooit de sabbat hebben gehouden, terwijl we wel aanwijzingen hebben, zij het magere-, dat zij bijeenkwamen op de eerste dag van de week (Mk16:2,6; Lk24:36-49; Jh20:19,26; Hd2:1; 20:7).

Dus waarom zouden we de zondag niet accepteren als een zeer geschikte dag van eredienst, zelfs als we de idee afwijzen dat het ook een verplichte rustdag zou behoren te zijn? Trouwens, als niet-joodse christenen inderdaad de eerste dag van de week kennen als een heilige dag van eredienst, is het dan niet voor de hand liggend deze dag te combineren met de geregelde rustdag die elk mens nodig heeft?

Het voordeel van de zaterdag-opvatting is dat ze de voortgaande geldigheid van het geheel van de Tien Geboden aantoont binnen de Wet van Christus en recht doet aan het feit dat de sabbat een zelfs nog wijdere (scheppings-)betekenis heeft dan de (overige van de) Tien Geboden. Het voordeel van de zondag-opvatting is dat we meer aanwijzingen hebben voor niet-joodse christenen die de eerste dag vierden dan voor hen die de zevende dag hielden. En geen wonder: die eerste dag is de dag van de opstanding van Christus en van de uitstorting van de Heilige Geest. Er is geen 'christelijker' dag dan de eerste dag van de week!Sabbat niet afgeschaft!

Een paar dingen moeten duidelijk zijn. Ten eerste kan niemand het recht, zo niet de plicht, van Messiasbelijdende Joden ontkennen om de sabbat te onderhouden. Ten tweede kan men wel de plicht van niet-joodse christenen ontkennen om de sabbat te onderhouden, maar niet hun recht. Ten derde kan men wel de plicht van niet-joodse christenen ontkennen om de zondag te onderhouden als een dag van eredienst, en zelfs van rust, maar niet hun recht. We hebben geen directe aanwijzingen ten aanzien van de plicht van niet-joodse christenen in dit opzicht.

We zullen daarom enerzijds ruimte moeten laten voor standpunt [4], dat zegt dat God in het nieuwtestamentische tijdperk helemaal geen heilige dag van de week apartgezet heeft. Anderzijds zijn er geen directe aanwijzingen voor de idee dat van alle bedelingen dit de enige zou zijn zonder een heilige dag van de week. Een ander punt moet absoluut duidelijk zijn: wat men ook moge denken van een eventuele heilige dag in de tegenwoordige bedeling,

God heeft de sabbat niet afgeschaft. Ten eerste: als Jezus, de apostelen en al de Messiasbelijdende Joden in het Boek Handelingen de hele Wet van Mozes onderhielden, sloot dit noodzakelijk de sabbat in. Paulus bezocht niet-joodse gemeenten die kennelijk gewoon waren samenkomsten te hebben op de eerste dag van de week (Hd20:7); maar alle aanwijzingen duiden op zijn persoonlijke onderhouding van de sabbat. Ten tweede zal de sabbat gehouden worden in het duizendjarig rijk van de Messias, niet alleen door Israël, maar door alle volken (Js56:1-7; 66:23; Ez44:24; 45:17; 46:1,3v.,12). Ten derde wordt in verband met Gods profetische wegen met de aarde de 'ark van het verbond' gezien in de hemelse tempel (Op11:19), wat mede de stenen 'tafelen van het verbond' (Hb9:4), en dus ook de Tien Geboden inhoudt, inclusief het sabbatsgebod. Ten vierde zal het Messiaanse rijk zelf de grote sabbat van wereldgeschiedenis zijn; God gaat zijn weg door de geschiedenis tot deze uiteindelijke 'sabbatsrust' (Hb4:9). Deze voorstelling wordt niet alleen aangetroffen in rabbijnse bronnen, maar ook in de geschriften van de kerkvaders en de Reformatoren. Dus al vierden vele uitmuntende niet-joodse christenen de zondag, toch erkenden zelfs zij dat God Zelf in zekere zin nog steeds de sabbat 'houdt', zoals Hij deed bij de schepping (Gn2:2-3; Ex20:11; 31:17).

Welke dag niet-joodse christenen ook mogen aanhouden als hun gebruikelijke dag van eredienst, de sabbat is een geestelijke werkelijkheid waarmee gerekend moet worden en zal een werkelijkheid zijn zolang de aarde blijft bestaan.Rm14, Ko2 en Gl4 Een paar schriftplaatsen moeten in dit verband nog nader bekeken worden. Ten eerste Rm14:5v.: 'de één [= de 'zwakke'] stelt de ene dag boven de andere dag, maar de ander [= de 'sterke'] stelt alle dagen gelijk. Ieder zij in zijn eigen denken ten volle verzekerd. Wie de dag in acht neemt, neemt hem in acht voor de Heer.'

Mijns inziens volgt duidelijk uit de context dat het volgens Paulus een teken van een 'sterk' geloof is als de christen 'alle dagen gelijkstelt'. Volgens mij sluit dit elke wettische of heidense (bijv. bijgelovige) uitleg van een speciale 'heilige dag van de week' uit. Die wettische benadering houdt trouwens ook de idee in dat de zondag speciaal zou zijn omdat het de 'christelijke sabbat' zou inhouden, waarop alle Mozaïsche sabbatsvoorschriften van toepassing zouden zijn. De heidense benadering houdt de idee in dat de 'zon'-dag speciaal zou zijn omdat deze dag gewijd is aan de zonnegod, zoals de naam aangeeft. Wetsonderhouding door een Messiasbelijdende Jood, inclusief het houden van de sabbat, is niet noodzakelijk 'zwakheid', zolang het niet gedaan wordt vanuit een wettisch streven naar werkgerechtigheid. Maar de passage lijkt wel argumenten aan te reiken tegen elke formele idee van een speciale heilige dag onder de nieuwe bedeling. Toch denk ik dat het te ver zou gaan om Rm14:5 als argument te gebruiken tegen elke viering van de eerste of de zevende dag van de week, zolang dit niet gebeurt om wettische of heidense redenen. Zo vormt ook Ko2:16 - 'Laat dan niemand u oordelen inzake (...) sabbatten' - geen bewijs tegen een Messiasbelijdende Jood die de sabbat houdt uit gezonde motieven, en evenmin tegen een niet-joodse christen die de zondag of de sabbat houdt uit gezonde motieven. Het woord waarmee het vers begint: 'Laat dan niemand u oordelen inzake eten en drinken', is geen waarschuwing tegen eten en drinken in het algemeen, maar tegen verkeerd eten en drinken. Zo vinden we hier ook geen waarschuwing tegen sabbatsviering in het algemeen, maar tegen verkeerde sabbatsviering. Preciezer uitgedrukt: degene die in dit vers 'oordeelt', is waarschijnlijk iemand die beweerde dat de Kolossers op meer ascetische wijze moesten eten en drinken en de sabbat en de feesten moesten vieren.Gl4:10, 'U onderhoudt dagen en maanden, tijden en jaren', kan evenmin gebruikt worden als een argument tegen het houden van de sabbat als zodanig, omdat de context wijst op een wettische of heidense viering van bijzondere dagen. De passages geven geen enkele steun voor de idee van een speciale heilige dag in de nieuwe bedeling, maar zij veroordelen ook niet noodzakelijk de viering van de eerste of de zevende dag, zolang elke vorm van wetticisme of heidendom maar vermeden wordt.

Ontstaan zondagsviering Het is belangwekkend dat Hd20:7 en 1Ko16:2 erop wijzen dat de joodse gelovigen blijkbaar op zaterdagavonden bijeenkwamen, dat is de avond die door de Joden Motsa'ei-sabbat, 'vertrek van de sabbat' genoemd wordt. Kennelijk snijdt het mes hier aan twee kanten. Enerzijds blijft volgens de joodse gewoonte de kalme sfeer van de sabbat dikwijls bewaard op zaterdagavond, nadat de sabbat officieel voorbij is (d.i. bij zonsondergang). Voor joodse gelovigen, die op de sabbat gerust hadden met de rest van de joodse gemeenschap, zou het heel natuurlijk zijn daarna bijeen te komen met Messiasbelijdende Joden en niet-Joden. Het zou nog altijd een samenkomst zijn in de atmosfeer van de sabbat. Anderzijds was bij zonsondergang letterlijk de eerste dag van de week begonnen; daarom spreken Hd20:7 en 1Ko16:2 van deze dag als een bijzondere dag. En omdat niet-joodse christenen de etmalen rekenden van middernacht tot middernacht, is het voorstelbaar dat zij naderhand bleven samenkomen op de eerste dag van de week, maar dan overdag. Er bestaat geen nieuwtestamentisch gebod om een heilige dag van de week te onderhouden, of het nu de sabbat of de zondag is. De reden waarom de meeste christenen de zondag als een bijzondere dag beschouwen, is niet gebaseerd op een speciaal instellingsgebod, maar (a) op het bijzondere karakter van die dag als de opstandingsdag van de Heer, en (b) op een traditie die teruggaat op de eerste eeuwen.

Het is niet waar dat de zondag pas door keizer Constantijn is ingesteld, in diens Zondagswet van 321 n.Chr., of door het Concilie van Laodicea in 364 n.Chr. Daarom kan de viering van de opstandingsdag van de Heer niet om deze simpele reden afgewezen worden, of om het antisemitisme achter deze vierde-eeuwse instelling. Integendeel, de viering van de zondag als dag van eredienst werd al rond het begin van de tweede eeuw alom gepraktiseerd buiten het land Israël. Latere kerkelijke concilies bevestigden slechts een allang bestaande praktijk; hun veronderstelde antisemitisme verandert niets aan de hoge ouderdom van de gewoonte. Wat de concilies onder invloed van de opkomende vervangingstheologie echter deden, was iets dat beslist wél verkeerd was. Zij veranderden de zondag als ingeburgerde feestdag, een dag van eredienst, in een dag die tevens een verplichte rustdag was, waarop zij al de oudtestamentische sabbatsvoorschriften toepasten. Dit was een grove vergissing, zowel theologisch als praktisch.

Er is niets tegen de vrijwillige viering van de eerste dag van de week als een bijzondere dag van eredienst; er is alles tegen de viering ervan als een verplichte rustdag. Ik ontken niet dat een rustdag elke week voor de hardwerkende mens zeer nuttig zou zijn. Maar dat is iets anders dan de bewering dat de zondag de 'christelijke sabbat' is, waarop het bijbels verboden is te werken. Verbondstheologen lijken noodzakelijk in problemen te komen met Hd20:7, als zij de eerste dag van de week willen beschouwen als een verplichte rustdag. Óf de gelovigen kwamen bijeen op zondagavond, zoals veel uitleggers als vanzelfsprekend aannemen, maar dan vond de broodbreking (volgens velen het avondmaal van de Heer, wat m.i. juist is, dat na middernacht gevierd werd) in feite plaats op maandagmorgen, niet op zondag (vs7,11). Óf de gelovigen kwamen bijeen op zaterdagavond, maar dan zette Paulus zijn reis voort op zondagmorgen (vs11), wat velen die in de 'christelijke sabbat' geloven, als zonde zouden beschouwen. Het avondmaal vieren op een gewone maandag of reizen op zondag, wat is erger? Het is belangwekkend dat de viering van de eerste dag begonnen kan zijn met joodse gelovigen. In een Talmoed-traktaat (Taänit) wordt verondersteld dat Joden niet vasten vóór of op een sabbat omdat die dag natuurlijk een bijzondere dag van eten is. Maar het traktaat zegt verder: 'Waarom vastten zij niet op de dag na de sabbat? Rabbi Jochanan zegt: Vanwege de Nazareners', d.w.z. de Messiasbelijdende Joden van de eerste eeuwen. Kennelijk wilden de niet-Messiasbelijdende Joden niet vasten op de eerste dag van de week, om geen eerbied te tonen voor de dag die door de Nazareners als bijzonder werd beschouwd.

Dat houdt overigens niet in dat de Nazareners geloofden dat de sabbat vervangen was door de zondag, alsof zij op zondag de 'sabbat' vierden. Alles wijst erop dat de sabbat voor hen de sabbat bleef, zoals het altijd geweest was. Maar de zondag was voor hen bijzonder, kennelijk omdat het de opstandingsdag van de Heer was, niet omdat die dag iets met de sabbat te maken had. In de niet-joodse westerse wereld mogen wij dankbaar zijn voor de zondag als een dag van eredienst en rust.

Maar elke bewering dat de zondag de 'christelijke sabbat' is, en dus een verplichte rustdag, is om drie redenen onjuist: het is geen 'sabbat', het is geen verplichte dag, en het is ook geen specifieke rustdag.
.

Datum: 20-05-2015

Door: VrijwilligeSabbatsvierder

Onderwerp: Re:Re:Re:sabbath

Anderzijds was bij zonsondergang letterlijk de eerste dag van de week begonnen; daarom spreken Hd20:7 en 1Ko16:2 van deze dag als een bijzondere dag.

Kijk dit eens na in Gods Woord. Het staat er niet. Er staat niet dat het een bijzondere dag is..
Lees eens Joh. 19:31. Die week was er een bijzondere Sabbat. Twee Sabbatten in één week.

Met vr. gr.
Marten Dek.

Alser één leugen staat kun je niets meer vertrouwen.

Datum: 21-12-2020

Door: KRerycle

Onderwerp: Bhg kitchen remodel Upper West Side

Our employees create original design , and for all this we pay close preference to requirements your safety and functional of opportunities. We are working with by customer on of all stages produce comprehensive analysis location rooms ,perform advance calculations. your questions .
Kitchen remodel to do list time-consuming action, if it perform by your own
We in the production company Limited liability Limited Partnership AYNRO Randall's Island involved trained specialists, they all know about Kitchen remodel under $10 000.
The Firm ready to provide first class Homewyse kitchen remodel by affordable tariffs . Professionals with great professional experience work help whole change in a few weeks perform relatively inexpensive reconstruction . The price depends on cost of finishing materials .

Each room apartments, houses, cottages or other housing Brooklyn Heights unique and contains its own functional load. This especially touches kitchens.

Mid century kitchen renovation Queens - [url=https://kitchen-renovation.club]kitchen renovation new york[/url]

Datum: 24-12-2020

Door: MSNYCerycle

Onderwerp: Spring cleaning midtown west Amazed how simple and amazing!

The cleaning company performs cleansing of rooms of various sizes as well as setups.

The business's experts supply cleansing with the help of modern innovations, have unique devices, as well as additionally have licensed detergents in their arsenal. Along with the above advantages, white wines use: beneficial prices; cleansing in a short time; premium quality results; more than 100 favorable evaluations. Cleaning up workplaces will certainly assist maintain your workplace in order for the most efficient job. Any type of firm is incredibly important atmosphere in the group. Cleaning up solutions that can be purchased inexpensively currently can aid to prepare it as well as provide a comfy area for labor.

If needed, we leave cleaning up the kitchen area 2-3 hrs after positioning the order. You get cleaning up asap.

We give professional [url=https://maidservicenyc.pro/]maid service brooklyn[/url] for exclusive customers. Using European devices as well as accredited tools, we achieve maximum results as well as provide cleaning quickly.

We offer discount rates for those that use the solution for the first time, as well as positive terms of cooperation for normal consumers.

Our friendly team offers you to obtain accustomed with favorable terms of participation for corporate clients. We properly approach our tasks, tidy making use of expert cleansing items and customized tools. Our workers are trained, have medical books as well as are familiar with the nuances of eliminating complicated and also hard-to-remove dust from surfaces.

We provide high-quality cleaning for big ventures and small companies of numerous instructions, with a discount rate of approximately 25%.

<< 30 | 31 | 32 | 33 | 34 >>

Nieuw bericht

YOUTUBE LIJST

De lijst is leeg.

YOUTUBE LIJST

De lijst is leeg.